skip to Main Content

Nieuws

Een week Brexit-ervaring van Nederlandse ondernemers: ‘Het is behoorlijk verwarrend’

Ook onze collega Thom deelt zijn ervaring in het artikel van NRC met de kop: Een week Brexit-ervaring van Nederlandse ondernemers: ‘Het is behoorlijk verwarrend’

Maanden de tijd gehad, nu willen sommige klanten in „een middagje” geholpen worden, zegt Thom Olsthoorn. Bij pallethandel Lievaart & Slaghuis in Hoek van Holland, waar hij verkoopmanager is, is het sinds 1 januari drukker dan gewoonlijk. Niet omdat klanten opeens meer pallets nodig hebben, maar omdat de pallets sinds die dag allemaal een speciale oven in moeten vóórdat ze naar het Verenigd Koninkrijk mogen. En daar waren niet alle bedrijven op voorbereid.

Het is typisch één van die talloze kleine veranderingen die gelden sinds de overgangsperiode van de Brexit op 1 januari afliep: pallets die naar de Europese Unie komen, of die het Verenigd Koninkrijk ingaan, moeten hittebehandeld worden. Zo sterft ongedierte dat zich mogelijk in het hout bevindt. „Parasieten of insecten”, zegt Olsthoorn. „In sommige landen hebben die dieren geen natuurlijke vijanden.” Als een Europees boktorretje in China of Australië terechtkomt, ben je je bos daar zo kwijt.

Alleen: „Engeland is wel een slecht voorbeeld.” Hittebehandelen is al jaren een normale maatregel voor pallets die de EU verlaten en binnenkomen. Maar ja, in het geval van het VK voelt het toch een beetje als een „wassen neus”. Decennialang was het niet nodig, en de insectenpopulatie aan de andere kant van Het Kanaal is niet fundamenteel anders dan die in de EU.

Het moet nu eenmaal. Dus gaan bij Lievaart & Slaghuis nu meer pallets dan ooit door de oven: een soort grote hal, waar zo’n duizend pallets per keer worden opgewarmd tot het in de kern van het hout 56 graden is. Duurt iets meer dan een half uurtje, maar je kan toch maar twee rondes per dag doen: „Het is geen magnetron of zo”, zegt Olsthoorn. „Die oven moet je inladen, opwarmen, afkoelen.”

Het bedrijf hoopt dat de Brexitregels een kans bieden. Bestaande klanten zijn sinds september veelal overgestapt naar hittebehandelde pallets. „Sommige klanten kunnen zich echt niet veroorloven dat de lading tegengehouden wordt, met versproducten bijvoorbeeld”, zegt hij. Maar er komen ook nu nog aanvragen binnen van bedrijven die eerder geen klant waren. Die hebben dus nu pas door dat óók de palletregels veranderen, vermoedt hij. En ze stappen dan over naar zijn bedrijf: niet elke pallethandel heeft zo’n oven.

„Ze vragen: hoe werkt dat? Wat kost het? Kunnen we daar meteen verwarmen?” Bij Lievaart & Slaghuis hopen ze dat die groei de komende maanden doorzet. Aan z’n maximale capaciteit zit hij nog niet, zegt Olsthoorn, maar je moet wel rekening houden met drie werkdagen wachten.

En als dat voor een klant niet snel genoeg is? Tsja, nu is de controle nog niet zo streng. Deze formaliteit lijkt nog even geen prioriteit te hebben boven andere kwesties, zoals de juiste documenten, zegt Olsthoorn. Maar de grote vraag is: wat gaat de douane de komende maanden doen? Olsthoorn: „Ik heb begrepen dat ze er meer op gaan letten wanneer het allemaal wat beter loopt.”

Bron volledige artikel: NRC.nl

Door Milo van Bokkum

Fotocredits: David van Dam

Brexit-pallets-hitte-behandeling-david-van-dam
Brexit-pallets-hitte-behandeling-david-van-dam

Meer nieuws

Wesley, de altijd goedlachse heftruckchauffeur.

Wesley van Duinen woont in Dordrecht en is werkzaam bij LS Palletgroep op de heftruck. Ondertussen werkt hij hier alweer bijna 6 jaar met veel plezier.
Lees meer

Linda Switzar is de duizendpoot van LS Palletgroep

Linda Switzar werkt inmiddels alweer vijf jaar bij Lievaart & Slaghuis Palletgroep. Voor velen is Linda de stem van het bedrijf. We vertellen je graag meer over de werkzaamheden van Linda.
Lees meer

Houttekort zorgt voor ontwikkelingen in de markt

De houtmarkt verandert en is enorm in beweging. Als partner voor pallets geven wij hier u graag een update over.
Lees meer
Back To Top